Ett flerzonssystem kan också hjälpa dig att minska gasol- eller elförbrukningen. Medan en central enhet förbrukar energi för att ställa in hela husbilen till en inställd temperatur, använder flerzonsystem endast energi i den zon som du önskar. Det innebär att du kan ställa in en högre temperatur i boendedelen och samtidigt ställa in en lägre temperatur i sovrumsdelen.
Därför har Alde utvecklat ett helt nytt system med flerzonteknologi. Namnet på den nya värmepannan är Alde Compact 3020 PS, en vidareutveckling i den mycket uppskattade Alde Compact-serien. Systemet har separata konvektorslingor för varje zon där temperaturen kan ställas in individuellt.
Alde´s värmesystem styrs via Alde Manöverpanel. Panelen har fått ett nytt gränssnitt där du enkelt kan navigera mellan de olika zonerna och naturligtvis också styra värmesystemets alla övriga funktioner.
I Alde Compact 3020PS har vi även inkluderat Alde ICT®-System. ICT® står för Intelligent Climate Technology och inkluderar t.ex.;
- Automatik för mjuka och effektiva temperaturövergångar genom avancerad systemlogik
- Energioptimering (prioritering av källa och optimering av energianvändning)
- Smarta funktioner som t.ex. Natt- och Dagautomatik (Night & Day mode)
- Automatisk klimatkontroll[1]
Det nya systemet är utvecklat i samarbete med den svenska husbilstillverkaren Kabe, som kommer att börja implementera det nya systemet i begränsad skala från och med modellår 2021. Systemet kommer att finnas tillgängligt för alla tillverkare från modellår 2022.
[1] Endast kompatibelt tillsammans med Truma Luftkonditionering
Alde tillverkar värmesystem för husbilar och husvagnar. Bakom dagens Alde finns finurlige uppfinnaren och entreprenören Alde Rask. Redan på 1950-talet saknade Alde komfort i den husvagn han lät bygga till sin familj. På 60-talet lanserade Alde den första värmepannan för fritidsfordon, som snabbt blev uppmärksammad för sin effektivitet.
Än i dag ligger företagets huvudkontor och tillverkning i Färlöv utanför Kristianstad och i dag är företaget världsledande på sitt område med representation på ett stort antal marknader.