20 december, 2021 Nyheter, Overlander Thomas

Alde Expedition OffGrid – så fungerar det

Intresset för vår kvalitetschef Thomas overlander-projekt blev stort och många frågor har kommit in. Här har Thomas besvarat de vanligaste frågorna samt skrivit ihop en kort beskrivning av systemet och dess konstruktion.

Detta är den tredje delen i serien om Thomas byggprojekt ”Alde expedition offgrid”.
Del 1: Den okonventionella camparenDel 2: prototypenDel 3: Alde Expedition OffGrid – så fungerar det


Alde expedition är ett kompakt bygge i en transportlåda av aluminium som ger varmvatten i köket, värme i tältet och möjlighet till anslutning av t.ex. boosterfläktar och andra tillbehör. Allt är monterat på dragstången till släpet, vilket medför en del extra vikt. Men eftersom jag drar släpet med ett kraftfullt terrängfordonså är den extra vikten inget problem för mig. Jag har även gjort en del ombyggnationer som till slut har gett mig ett kultryck på endast 90kg. Med några enkla handgrepp så går lådan att docka loss från släpet och använda helt fristående.

 

Alde Manöverpanel med tillhörande USB och brytare sitter väderskyddat under locket till Alde Expedition-lådan, jag kostade på mig några extra o-ringar och silikonpackningar för ge ett bättre skydd mot väta.

 

Lyfter man på köket så hittar vi en ALDE 3020 förberedd för fjärrstart via telefon, vattentank (40liter) med tryckvattenpump, Alde AquaClear och 230V intag med jordfelsbrytare. Utrustningen är placerad på sådan höjd så den klarar ett vattendjup på 50cm vid vadning och övergång av vattendrag. Lådan har rejält tilltagen dränering för snabb vattenavrinning.

 

Gasförsörjningen sker via Truma Mono Control CS från gasoltub som står placerad inne i släpet. Kompositflaska är inte helt optimalt när det är kallt, så nästa utveckling blir att lägga en värmeslinga med reducering under flaskan och docka på värmeslingan till tältet.

 

Värmeslingan är 16mm utanpåliggande slang till tältet. Slingan den tappar en del energi på vägen in till tältet, så i nästa steg ska slangarna isoleras. Ut från lådan sitter ett ventilpaket med tre utgångar och backventil för att vid demontering av tältet kunna koppla loss värmeslingan utan att behöva tömma systemet. En slinga går permanent till tältet medan de andra två är för att kunna välja montera t.ex. booster eller värmematta till förtält (i mitt fall en 270 awning).

 

Uppvärmning av tältet är helt enkelt strålningen från värmeslingan, det finns inte plats för annan utrustning i tältet och för mig är det viktigt med snabb upp- och nedtagning av tältet. Ett tält har inte så stor volym så en värmeslinga räcker mer än väl för att värma och hålla kondens borta.

 

Ekipaget är helt offgridanpassat, det finns 2st 50W solpaneler fastmonterade på locket och ytterligare en 100W panel att hänga på vid behov. 150Ah batteri i släpet klarar långa och höga strömuttag.

 

Laddningen styrs av ett CTEK system bestående av D250S och Smartpass. Systemet är integrerat med bilens laddningssystem vilket garanterar full laddning av både bilens och släpets batteri utan risk för urladdning. En annan komforthöjande pryl i släpet är Trumas kyl/frys, en riktigt bra konstruktion. Hela inredningen är modulbyggd och allt går att lyfta ut för att få ett tomt släp eller snabbt konfigurera om till annat behov.

 

Lådan är utrustad med standardkomponenter som den vanliga husvagnsägaren känner igen, 230V intag, gasuttag och vattenintag.